De belangrijkste trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in 2020

F Menthen 19-5-2020 13:35
Categorieën: Algemeen, Arbeidsmarkt , WAB

Elk jaar verandert er veel op de arbeidsmarkt. Om alles bij te houden hebben wij hier de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor 2020 voor jou op een rijtje gezet:

1. De digitale arbeidsmarkt 

Een van de belangrijkste en grootste trends van de afgelopen jaren is de ontwikkeling van de digitale wereld. Zo vindt nu ook een groot deel van de recruitment online plaats.  Zo realiseren ook wij de beste match tussen organisatie en kandidaat. Wil je meer lezen over deze trend? Lees dan onze blog over de digitale wereld

2. Creatief recruitment 

Dit is het jaar waarin recruiters helemaal losgaan met hun creativiteit om zo de beste talenten te werven. De mogelijkheden zijn eindeloos en daar maken bedrijven groots gebruik van. Zo wordt er steeds meer geworven via sociale media zoals Instagram en Facebook. Dit is een latente manier van werven om potentiële kandidaten, maar zeker ook klanten te prikkelen om op hun website te kijken. Ook worden er grote campagnes opgezet om de aandacht te trekken van kandidaten. Als kandidaat heb je veel keus, dus een bedrijf wil kunnen opvallen.  

Een traditionele vacature ergens op je website is niet meer de manier om de beste match tussen jouw organisatie en de beoogde werknemer te bewerkstelligen. Vroeger zorgde je ervoor dat je zoveel mogelijk reactie kreeg. Met als motto, dat zit de juiste kandidaat er vast wel tussen. Nu zijn we er meer van overtuigd dat de juiste match sneller en makkelijker tot stand komt wanneer de communicatie van de vacature en de wervende collega op elkaar aansluiten. 

3. Aantrekkelijk werkgeverschap 

Dit is geen nieuwe trend maar wel eentje die meegaat naar 2020. Je ziet dat bedrijven steeds meer moeite moeten doen om goed personeel te vinden en te behouden. Het is per slot van rekening een kandidatenmarkt. Dat wil zeggen dat er meer vacatures zijn dan werkzoekenden. Bedrijven die de juiste kandidaat willen treffen moeten meer doen en laten zien dan “marktconform salaris en passende secundaire voorwaarden”.  

Bij aantrekkelijk werkgeverschap laat je meer zien van de bedrijfscultuur en waar je als bedrijf voor staat. Wil je meer weten over wat je moet doen om in deze trend mee te komen? Lees dan ons blog met onze tips voor het zijn van een aantrekkelijke werkgever

4. Vergrijzing op de arbeidsmarkt

Ook dit is geen nieuwe ontwikkeling. De meeste mensen weten dan ook wel dat komende jaren de zogenoemde babyboomers met pensioen gaan. Maar daarentegen gaat generatie Z de arbeidsmarkt betreden. Dit is de generatie die nu tussen de 18 en 25 jaar is. Ook dit biedt kansen, om vanaf vandaag aan strategische personeelsplanning te doen. Zo voorkom je gaten in je bezetting, en zorg je ervoor dat de cruciale kennis,die nu in het bedrijf zit, daar ook blijft!. Als je meer wilt weten over vergrijzing en wat dat betekent voor ons? Lees dan het atikel ‘De babyboomers gaan met pensioen’. 

5. Google for Jobs  

Google for Jobs is in Nederland online! Google for Jobs kan je zien als de Google Shopping van de arbeidsmarkt. Boven de standaard zoekresultaten van bijvoorbeeld de jobboards komt een speciaal Google for jobs vak. Daarin verschijnen de meest relevante vacatures die passen bij de ingevulde zoekterm. Dit is een belangrijke ontwikkeling omdat hooguit de meeste mensen vacatures zoeken via Google. In Amerika is te zien dat het aantal sollicitaties via Google is toegenomen met de komst van Google for Jobs.  

Voor ons een uitgelezen kans om meer te doen met de wervende vacaturetekst en die creativiteit waar we in punt 2 al aan refereerden. Wil je meer informatie over Google for Jobs? Lees dan hier ons artikel met tips.

6. Beroepen veranderen 

Dit is een grote ontwikkeling die je de komende jaren nog veel gaat zien. Beroepen gaan veranderen door digitalisering en de veranderende vraag en aanbod van klanten. Zo is er minder vraag naar de traditionele marketingmedewerkers en meer vraag naar gespecialiseerde online marketeers. Daarnaast worden steeds meer uitvoerende taken geautomatiseerd. Hierdoor zullen veel medewerkers zich moeten specialiseren naar een ander beroep. Een aantal voorbeelden van nieuwe beroepen zijn: HR-analytics specialist, Data scientist, werkgelukdeskundige en growth hacker. Tijdens mijn HR-studie heb ik onderzoek gedaan naar veranderende banen binnen de gemeente Den Haag. Ben jij benieuwd naar het resultaat? Lees dan de blog ‘Veranderend banen, van functie naar rol’

7. De Wet Arbeid in Balans of WAB is ingegaan 

Per 1 januari 2020 is de nieuwe Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) van kracht gegaan. Tijdelijk werk wordt hierdoor minder aantrekkelijk. Het wordt iets makkelijker om vast personeel te ontslaan en werknemers hebben direct recht op een transitievergoeding. Dit heeft grote gevolgen voor werknemers, werkgevers en zzp’ers. Wil je meer lezen over de WAB, lees dan ons whitepaper voor alle details 

8. Flexibiliteit op de arbeidsmarkt  

Ook deze trend is niet nieuw in 2020. Maar feit is wel dat de vraag naar flexibiliteit fors toeneemt. Niet alleen bij werknemers maar ook bij bedrijven. Zo zijn bedrijven steeds meer op zoek naar flexibiliteit in hun contracten. De huidige COVID-19 crisis en de maatregelen die daarmee gepaard gaan, hebben de noodzaak van flexibiliteit in een stroomversnelling gebracht.  

In maart 2020 werden we allemaal met onze neus op de feiten gedrukt van de consequenties van onze beslissingen. Niemand was voorbereid op alle maatregelen die we hebben moeten nemen.  Het vergde een enorme inspanning, creatieve oplossingen en een grote dosis flexibiliteit. Toch is het uitzonderlijk snel gelukt om werknemers thuis te laten werken met alle faciliteiten die ze nodig hebben.  

Nu dat het erop lijkt dat het opstarten in fases zal gaan lopen en dat het voor sommige bedrijven nog geruime tijd kan duren wanneer zaken weer “normaal“ worden. Als dat überhaupt al kan, zijn er nieuwe uitdagingen die we moeten overwinnen. De net ingegane wetgeving, de WAB, maakt dit niet makkelijker voor werkgevers.  

Wij helpen werkgevers meer flexibiliteit in combinatie met duurzame inzet te creëren binnen hun organisatie en personeelsbestand. Wil jij hier graag advies of meer informatie over ontvangen dan hebben wij een interessant artikel geschreven over ‘Staffing as a Service’. Maar natuurlijk willen wij jou ook telefonisch voorzien van meer informatie. Je kunt ons bereiken op 0348 490006 

Reageer

Nieuwsgierig geworden of behoefte aan meer informatie?

Plan hier uw gratis consult

The Admin People B.V. gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses. Meer weten?
Close