De beste Employee Experience? Stop met het denken voor anderen

F Menthen 10-3-2021 15:45
Categorieën: Algemeen

Heeft u een smalle definitie van employee experience? Een personeelsborrel, een teamuitje of een ontbijt? Volgens onderzoekers zijn dit niet meer de juiste activiteiten. Ze zijn er van overtuigd dat de manier waarop we lange tijd HR hebben bedreven niet meer van deze tijd is.

Enorme impact op employee experience
Technologische veranderingen zijn de driver voor die veranderingen. Deze hebben een enorme impact op de employee experience. Onderzoekers zijn er van overtuigd dat de manier waarop we werven en organisatie bouwen er in de toekomst heel anders uit gaat zien. We zijn alleemaal groot gebracht met het idee dat je werkzaamheden in een baan steekt, voor die baan zoek je personeel en dan heb je binnen een bedrijf een hoop rollen en werknemers. Poppetjes en lijntjes die allemaal met elkaar in verband staan, van boven naar beneden. Hierdoor ga je ook verticaal denken: ik bepaal voor jou wat goed is, ik geef jou een beoordeling en ik geef jou salaris. In die wereld zeg je: ik wil dat jij de beste versie bent van hoe ik wil dat je bent.
In de nieuwe wereld gaan we van een verticale naar een horizontale distributie van werk. Met deze nieuwe manier van werken vallen een hoop concepten weg die te maken hebben met het verticaal denken. Samenwerken zal opnieuw uitgevonden moeten worden. Dit is ontstaan omdat de technologie ons heeft gedwongen heel anders te denken over werk.

Hoe ziet de toekomst van de arbeidsmarkt eruit?
Werk stopt niet meer bij de grens. De zogenaamde witte boarden gaan in de cloud werken. Voor organisaties beslaat de arbeidsmarkt daarmee de hele wereld. Je moet dus ook anders gaan nadenken over het concept werk en zekerheid. Zekerheid is voor mensen belangrijk, maar als er voldoende werk is dan is er ook zekerheid. Steeds grotere aantallen werken in de Cloud en heeft de wereld als afnemers. Deze ontwikkeling heeft rechtstreeks gevolgen voor de employee experience. Als je de grote definitie van employee experience hanteert, dan kom je al snel bij de vraag: wie hebben er allemaal met dit bedrijf te maken? Hierbij moet niet gekeken worden naar wie er op de loonlijst staat, maar wie er allemaal aan de producten en diensten werken. Dus ook leveranciers, freelancers en uitzendkrachten. Het doel is dat al deze mensen zich durven en willen binden aan wat de organisatie doet. ‘Organisational Empathy’ noemen we dat.

Een systeem waar mensen achter staan
Het bedrijf ‘Uber’groeide zo snel dat er geen goed performancemanagement systeem was. Om dit op te lossen wilde de directeur samen met iedereen die voor hun werkte een systeem ontwikkelen. Toen het plan stond, was er geen tijdrovend implementatieplan meer nodig. Dit scheel tijd en geld, maar veel belangrijker er lag nu een systeem waar de mensen achter stonden. Vaak zeggen bedrijven: maar we kunnen toch niet naar duizenden medewerkers luisteren? Dit kan ook niet, maar je kunt wel het luisteren op gang brengen.

Data gebruiken voor de beste employee experience
Onderzoekers zijn een groot voorstander om data te gebruiken om te weten wat er speelt. De enige voorwaarde is dat er niemand meer tussen mag zitten. Geen manager die gaat kijken wat wel en niet naar buiten mag. De uitkomsten moeten meteen online beschikbaar komen. Hierdoor krijg je veel meer invloed, want het vertrouwen neemt toe. Dan krijg je niet meer de medewerkers zoals et bedrijf wil dat ze moeten zijn.

Hoe denkt HR over performancemanagement?
Het HR-vak staat eigenlijk ten dienste van mensen in de organisatie, maar het gesprek met het personeel wordt nauwelijks gevoerd. HR is nog te veel gericht op het managementteam en daar de juisten dingen voor te doen. Laat staan dat HR-managers nog naar zichel mogen kijken, naar hun eigen employee experience. Je zou eens moeten vragen aan HR hoe zij denken over performancemanagementsystemen terwijl ze die zelf ontwerpen.

We zijn allemaal volwassenen met veel vrijheid, maar zodra we gaan werken worden we in een systeem geplaats. Haal dat weg en dan zul je zien dat ze het zelf gaan organiseren. Denk niet voor anderen. Alleen dan krijg je de beste employee experience.







Reageer

Nieuwsgierig geworden of behoefte aan meer informatie?

Plan hier uw gratis consult

The AdminPeople B.V. gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses. Meer weten?
Close