Vijf tips om u in 2022 voor te bereiden op de komst van het pensioenakkoord in 2023

Fleur Menthen 14-12-2021 14:35
Categorieën: Algemeen
Pensioenakkoord
Het nieuwe pensioenakkoord gaat in 2023 per 1 januari in, met een overgangsperiode tot 1 januari 2027. In deze periode kunt u de pensioenregeling bij een verzekeraar voor uw werknemers nog aanpassen aan het pensioenakkoord. Eén van de keuzes die u als werkgever moet maken, is of u de regeling voor bestaande werknemers meteen aanpast of uiterlijk per 01-01-2027. Welke keuze is voor u het meest voordelig? Dat hangt van een aantal zaken af. De soort pensioenregeling die is toegezegd aan uw werknemers, de verwachte groei van uw bedrijf en de gemiddelde leeftijd van al uw werknemers. Dit verschilt per onderneming. Maatwerk is dus van belang om de juiste keuze te maken. Heeft u al een pensioenregeling bij een bedrijfstakpensioenfonds? De besturen van deze pensioenfondsen en sociale partners beslissen dan over de aanpassing van de regeling. Als werkgever hoeft u hier niet direct actie op te ondernemen.

Tips voor werkgevers

Tip 1: informeer uzelf tijdig
Pensioen wordt vaak als een ingewikkeld onderwerp gezien. Het nieuwe pensioenakkoord en de noodzakelijke wijziging van uw pensioentoezegging maken het er niet makkelijker op. Het is belangrijk om op tijd te beginnen met informatie vergaren over het akkoord en de gevolgen hiervan voor u onderneming. De aankomende periode moeten in totaal 50.000 verzekerde pensioenregeling aangepast worden aan de nieuwe wetgeving. Dat zal veel druk zetten op de beschikbare capaciteit. Zorg ervoor dat u niet op de achterhand zit.

Tip 2: Impactanalyse
Iedere werkgever met een pensioentoezegging wordt door het pensioenakkoord geraakt. Vermijd hoge kosten in de toekomst en inventariseer uw opties uiterlijk in 2022. Laat uw opties indicatief doorrekenen als u daar inzicht in heeft. met een impactanalyse krijgt u inzichtelijk wat de gevolgen zijn voor u en uw personeel. Hierdoor maakt u een weloverwogen beslissing hoe u de toekomstige pensioenregeling gaat inrichten.

Tip 3: Zet uw middelloonregeling om
Heeft u een middelloonregeling of zelfs nog een eindloonregeling? Alleen in 2022 kunt u deze regeling nog zo omzetten dat u hoge kosten voorkomt. Dit proces is tijdrovend en de ondernemingsraad heeft adviesrecht, dus begin zo snel mogelijk met de inventarisatie.

Tip 4: Informeer uw werknemers
Als u een OR of personeelsvertegenwoordiging heeft, betrek deze dan in een vroeg stadium van het traject. Pensioen is lastige materie dus is kennis van zaken een groot belang. De OR is ook advies plichtig bij de wijziging van de pensioenregeling voor bestaande en nieuwe medewerkers. Daarnaast bent u verplicht uw personeel individueel op de hoogte te stellen over wijzigingen van de regeling. Het gaat hier om een ingrijpende verandering. Start dus al in 2022 met pensioencommunicatie om de wijzigingen toe te lichten en draagvlak te creëren.

Tip 5: Houd uw pensioenregeling tegen het licht
Dit nieuwe pensioenakkoord geeft u de kans om uw huidige regeling kritisch tegen het licht te houden. Het biedt u direct de mogelijkheid om oude en dure regelingen om te zetten naar moderne, flexibele en kostenbesparende regelingen. Laat u goed informeren en adviseren door mensen die er kennis van hebben. Zij weten wat bij uw onderneming past.

Reacties (2)

Mr. Sumiti 26-7-2022 9:56
Good day. Quick loans Service available here. I am a private loan lender that gives out both business and personal loans to individual at a low interest rate of 2% no matter your location. If you are interested Contact me (Whats App) number:+917310847059 sumitihomelend@gmail.com Mr. Sumiti
oost 27-4-2022 5:38
Wij verstrekken krediet aan particulieren en bedrijven. Je hebt een project waarvoor je financiering zoekt, je hebt krediet nodig voor de renovatie van je huis, je hebt krediet nodig om schulden af ​​te lossen maar de banken weigeren je een lening om verschillende redenen. U kunt geld lenen om uw project van het kopen van een auto, het bouwen van een huis, het consolideren van schulden of het starten van een bedrijf te financieren. Ik stel je het krediet ter beschikking dat je nodig hebt binnen de grenzen van mijn mogelijke met voorwaarden die je leven gemakkelijker zullen maken. Wat het probleem ook is, aarzel niet om contact met mij op te nemen zodat we samen tot een oplossing kunnen komen. Voor meer informatie kunt u contact met mij opnemen: mariecervantes@financier.com

Reageer

Nieuwsgierig geworden of behoefte aan meer informatie?

Plan hier uw gratis consult

The Admin People B.V. gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses. Meer weten?
Close