Coronacrisis inspireert tot gerichte om- en bijscholing naar banen van de toekomst

F Menthen 6-4-2021 13:30
Categorieën: Algemeen
Het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden en skills voor banen van de toekomst middels online bijscholing zit in de lift. De meest populaire richtingen voor om- en bijscholingen zijn onder andere: software developer, IT-administrator, data analist, grafisch ontwerper en klantenservice medewerker. Dit ligt in de lijn met de groeiende vraag naar digitale skills op de arbeidsmarkt.

De groeiende behoefte naar om- en bijscholing voor kansrijke banen vertaalt zich ook nar een switch in sectoren. Het afgelopen jaar is 48 procent van de banen in Nederland ingevuld door werknemers die naar een andere bedrijfstak of functie overstapten die nieuw voor hen was. Daarnaast is uit de data te herleiden dat er veel vraag was binnen sectoren zoals gezondheidszorg en onderwijs. Verder is er ook een opvallende stijgende lijn te zien in klantenservice en e-commerce: Nederlandse bedrijven reageren op de trend van thuiswerken en thuisblijven door hierin te investeren. Zo staat het banenaanbod binnen klantenservice op plek drie in de top 15 met een groei van 31 procent in het afgelopen jaar.

De top 5 snelst groeiende banen in Nederland:
1. Onderwijs
2. Gespecialiseerde medische professionals
3. Klantenservice medewerkers
4. E-commerce specialisten
5. Ondersteunend zorgpersoneel

Nederlandse lockdownsituaties impact op het leerenthousiasme
Nederland is een van de meest proactieve bijscholers afgezet tegen het aantal inwoners. Opvallen zijn de uitschieters in oktober tijdens de gedeeltelijke lockdown en na de aangescherpte lockdown in december, waaruit blijkt dat Nederlanders door specifieke lockdown situaties extra gemotiveerd met hun toekomst aan de slag gingen. Het heeft de bevolking geïnspireerd om zich bij te laten scholen richting banen van de toekomst.

Doordat de arbeidsmarkt aan het digitaliseren is, zijn er nieuwe vaardigheden, ook voor banen buiten de technologie- en IT-sector. De pandemie zorgde ervoor dat digitalisatie binnen organisaties in een stroomversnelling kwam en hierdoor werd de vraag naar digitale vaardigheden nog groter dan deze al was. De banen van de toekomst zijn dichterbij dan we denken. Er is nog steeds onvoldoende aanbod van werknemers met de juiste vaardigheden voor die banen van de toekomst. Juist nu moeten we blijven investeren in gerichte bij- en omscholing voor specifieke rollen en banen voor nu én de toekomst. Dit is nodig om mensen echt aan het werk te helpen, om bedrijven te helpen aan de professionals die ze nog hebben en om de economie weer op gang te krijgen. Het is belangrijk dat heel werkend Nederland de kans krijgt om tot het aanleren van nieuwe digitale vaardigheden om zich te blijven ontwikkelen. Op deze manier krijgt iedereen de kans om aan werk te komen én te blijven.

De crisis heeft in ieder geval ons één ding heel duidelijk laten zien: hoe veerkrachtig professionals zijn. Uit dat is gebleken dat zij zowel het leren van nieuwe vaardigheden als het vinden van andere carrièremogelijkheden, ook buiten hun oorspronkelijke sector, omarmen. Daarnaast zien we dat organisaties zich aanpassen en actief zoeken naar mensen met een specifieke skillset.

Reageer

Nieuwsgierig geworden of behoefte aan meer informatie?

Neem contact op met The AdminPeople,
we helpen u graag verder.

The AdminPeople B.V. gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses. Meer weten?
Close