Blog

Flexibiliteit realiseren is continuiteit garanderen

F Menthen 29-8-2018 16:00
Categorieën: Algemeen, Recruitment, Tijdelijk personeel

blog_image:article_theadm_15356420785b8809dee68b9.jpg:end_blog_image

De arbeidsmarkt vandaag de dag ziet er anders uit dan dertig jaar geleden. Toen was er veel continuiteit, bestonden bedrijven lang, kregen mensen een vast contract en werkten medewerkers vervolgens bijna tot aan hun pensioengerechtigde leeftijd bij dezelfde organisatie. Dat is niet meer zo. Volgens het CBS is het aantal werknemers met een flexibele arbeidsrelatie sinds 2003 toegenomen met 865000. In totaal zijn er 1.955.000 werknemers met een flexibel contract. Met name onder jongeren is het aantal flexwerkers toegenomen; zijn blijven vaak niet lang bij dezelfde werkgever. Er is mede hierdoor meer beweging in de markt. Bovendien schieten startups als paddenstoelen uit de grond, groeit de on-demand economie door de komst van nieuwe initiatieven tot ongekende hoogtes, wisselen hypes zich in rap tempo af en wordt veel werk geautomatiseerd. Kortom: de wereld verandert, mensen veranderen. Maar desondanks beweegt de arbeidsmarkt niet snel genoeg mee.

De wereld van nu vraagt om meer flexibiliteit en duurzame inzetbaarheid en het traditionele model zoals we dat kennen kan daar niet meer in mee. In de nieuwe wereld bestaat flexibiliteit uit korte en middellange termijn. Uitzenden en/of detachering is een korte termijn oplossing. Bepaalde tijd contracten zijn een middellange termijn oplossing. De flexibele schil aan werknemers omvat dus ook tijdelijke (bepaalde tijd) arbeidsovereenkomsten. Deze medewerkers met een tijdelijk contract verlaten de organisatie vaak ergens binnen de 23 maanden. Het bedrijf wil meestal wel langer door, maar kan geen vaste overeenkomst aanbieden. Feitelijk hoort deze groep nergens bij (lees: ontbreekt het aan "zorg") en moet zich telkens richten op het zoeken van een nieuwe baan. Dat levert onzekerheid op, terwijl er in de breedte van de arbeidsmarkt voldoende werk beschikbaar is.

Maar hoe moeten we het dan oplossen?

Er is behoefte aan een "echt nieuwe visie" op het organiseren van de arbeidsmarkt, om deze groep middellange termijn flexwerkers beter te kunnen faciliteren. Ook deze werknemer heeft recht op o.a. loopbaanbegeleiding gedurende zijn flexloopbaan. Zaken als opleiding of omscholing zijn voor een flexwerker misschien nog wel belangrijker dan ooit, omdat ook voor deze groep de vraag naar skills en competenties gaat veranderen. Maar wie besteedt hier aandacht aan. U als (tijdelijk) werkgever, het UWV, de overheid ??

Het arbeidsmarkt model "Staffing as a Service" van The AdminPeople lost het op: het draagt er zorg voor dat vraag en aanbod op een flexibele en duurzame manier samengebracht. Als "kern" werkgever zorgen wij voor de begeleiding van de medewerkers die een tijdelijk dienstverband hebben. Wij zoeken de medewerkers voor onze klanten en nemen die aan, geven een bij de functie en bij de organisatie wensen passend contract (onbepaald, bepaald, uitzend/payroll of ZZP ovk). Gaat een medewerker doorstromen, dan kijken wij met u binnen de organisatie, maar ook buiten de organisatie. Zo bieden wij een medewerker altijd perspectief binnen of buiten de organisatie naar de mogelijkheden. Voor u hebben wij een actueel overzicht van het talent dat beschikbaar is of komt.

The AdminPeople wil juist flexibele werknemers in vaste dienst nemen. Er is reeds enige tijd kritiek op de wens dat bedrijven meer vaste contracten moeten geven, dit om het aantal flexcontracten terug te brengen. Op zich begrijpelijk, echter dat past niet meer bij de vraag van bedrijven naar flexibiliteit. Daarnaast is de werknemer van vandaag en morgen niet meer bezig met een vast contract bij een bedrijf. Conclusie we gaan het nieuwe probleem oplossen met de oude maatregelen, dat werkt over het algemeen contra productief. Maar hoe moet het dan wel? Staffing as a Service voorkomt de contra productiviteit. Staffing as a Service realiseert flexibiliteit door continuiteit te garanderen!

Ik kan me voorstellen dat u denkt, dat gaat de personele kosten opdrijven. In tegendeel, onze praktijk ervaring is dat die kosten dalen. Vaak tot 20% van de totale loonkosten (per functie of functies) per jaar. Alles heeft te maken met efficiency, het niet meer en langer "uren werken" dan echt nodig. Laten we vooral de uitgespaarde uren gebruiken om op een andere plek tekorten op te lossen. Dat levert direct voordeel op.

In de presentaties en persoonlijke gesprekken die ik in het afgelopen jaar gegeven en gevoerd heb waren de reacties op onze visie en aanpak enthousiast. Veel relaties komen tot de ontdekking dat de oplossing eigenlijk voor onze voeten ligt en dat het idee achter Staffing as a Service relatief simpel, maar wel compleet en realiseerbaar is. Het levert veel voordelen op zoals toename van beschikbare arbeidsuren, minder schaarste aan personeel, hogere productiviteit, betere flexibiliteit in zijn geheel, lagere personeelskosten, meer vaste contracten voor de tijdelijke medewerkers.

Stap ook in deze nieuwe wereld van flexibiliteit en ervaar de voordelen!

 

 

 

Reageer

The Admin People B.V. gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses. Meer weten?
Close