Digitale wereld, kans of bedreiging?

Door: F Menthen 21-4-2020

Categorieën
:
Algemeen, Arbeidsmarkt ,

We leven in een digitaal tijdperk. Waarin snel gecommuniceerd wordt via sociale media en waarin de technologische ontwikkelingen je om de oren vliegen. Wat voor invloed heeft deze digitalisering op de arbeidsmarkt? En moeten met deze ontwikkeling blij zijn of niet?

Filosofeer eens met ons mee ...

Banen veranderen

Zoals iedereen wel eens gehoord heeft, verdwijnen er banen door de snelle digitalisering van de wereld. Maar dat is niet de enige ontwikkeling! Er komen ook nieuwe banen bij. Veel bestaande functies of rollen zie je hierdoor veranderen. De digitale revolutie waar we ons in bevinden, raakt de economie en de arbeidsmarkt van alle kanten. Zo heeft het grote gevolgen voor de gevraagde vaardigheden en kennis. Dit betekent dat veel werknemers zich blijvend moeten ontwikkelen, bij- of zelfs omscholen. Wil je hier meer over lezen? Lees dan eens ons blog over veranderende banen. 

Recruitment en de digitale wereld

Digitalisering heeft ook een grote impact gehad op recruitment. Recruiters maken veel gebruik van deze digitale wereld. Zo vinden en benaderen zij potentiële kandidaten via:

Je ziet ook dat het gebruik van zogenaamde 'recruitment' accounts op platformen als LinkedIn een grote vlucht nemen. Een dergelijk account is volledig ingericht om kandidaten voor vacatures makkelijker te vinden en aan te spreken. Als kandidaat zijnde kun je hierop inspelen door je LinkedIn profiel open te stellen voor recruiters. Dit is niet zichtbaar voor de werkgever of manager, maar de kans dat je gevonden en benaderd wordt door een recruiter is wel een stuk groter.

Een andere ontwikkeling is dat recruiters gebruikmaken van software voor de eerste beoordeling van de CV's. Deze software, die gebruik maakt van kunstmatige intelligentie (artificial intelligence of A.I.) zorgt ervoor dat alleen de CV's die voldoen aan de essentiële functie eisen doorgestuurd worden naar de recruiter. Denk daarbij bijvoorbeeld aan opleidingseisen of diploma's. Dit scheelt de recruiter een hoop tijd. Maar de meningen over dit onderwerp zijn verdeeld. Niet iedereen is het ermee eens dat er als eerste gekeken moet worden naar de harde eisen. Voor sommigen is de match tussen de organisatie en de kandidaat belangrijker. Dit kun je alleen achterhalen door met de kandidaat in gesprek te gaan. En door de wervingsprocedure heel anders in te steken.

Dat brengt me op de derde ontwikkeling op dit gebied. Recruiters zijn steeds meer bezig met marketing. Het is belangrijker geworden dat de organisatie zich online profileert als een aantrekkelijke werkgever. Een trend die je hierin steeds meer ziet is videomarketing. De HR afdeling maakt een video van het bedrijf om zo de aandacht te trekken van het talent dat ze zoeken. Dit noemt men ook wel een promovideo. Bedrijven of organisaties krijgen zo de kans om in een paar minuten te laten zien wie ze zijn en waar ze voor staan. Daarnaast vragen meer recruiters ook om een videosollicitatie. Dit is een korte video van de kandidaat waarin hij of zij zich voorstelt. Zo kunnen de recruiters in korte tijd zien wat voor een kandidaat ze voor zich hebben. Ook hopen ze daarin terug te zien hoe creatief en professioneel de kandidaat is. 

Diezelfde creativiteit zie je ook terug in de moderne vacatures. Ook deze bestaan niet alleen maar uit tekst. Zie het als een aantrekkelijke advertentie. Door de vacature op een bepaalde manier te presenteren, trek je daar vooral de kandidaten mee aan die passen binnen het zoekprofiel. Een zoekprofiel dat is aangepast op de kernwaarden en cultuur van de organisatie.

Eindeloze grenzen

De arbeidsmarkt wordt steeds meer globaal. Dat wil zeggen dat het steeds minder belangrijk wordt waar een werknemer woont. Werknemers kunnen steeds makkelijker plaatsonafhankelijk werken. Zo zie je vaak dat IT-bedrijven in meerdere landen een klein kantoortje hebben waar bijvoorbeeld programmeurs zitten. Die blijven in contact door alle digitale mogelijkheden. Bij dit soort bedrijven is het heel normaal om in de ochtend een online meeting te hebben met werknemers in een ander land. Deze ontwikkeling biedt de kans voor werknemers over de hele wereld, om kennis te delen en van elkaar te leren. 

Werk - privé balans

Door de digitale mogelijkheden wordt het steeds makkelijker om thuis te werken. Dit is heel fijn, want zo kan je je werk combineren met je privé leven. Mocht je bijvoorbeeld een keer geen oppas hebben, kun je in de middag thuis werken. Hier schuilt echter een groot gevaar. Doordat thuiswerken zo makkelijk wordt gemaakt is het ook heel makkelijk om in de avond of in het weekend je laptop erbij te pakken. Nog even reageren op een mailtje of nog even wat administratie wegwerken.

Niet altijd doen! Dit kan er namelijk voor zorgen dat je werk-privé balans verstoord raakt. Het is belangrijk dat je je werk weg kunt leggen wanneer je werktijd erop zit. Als je dit niet doet bestaat de kans dat je overwerkt raakt of zelfs een burn-out krijgt. 

De 1,5 meter economie

Het lijkt erop dat de huidige omstandigheden omtrent Covid-19, ofwel het coronavirus, ook invloed heeft op de arbeidsmarkt. Er gaan veel geluiden op vanuit de overheid om te gaan denken aan een 1,5 meter economie. Dat zou betekenen dat we allemaal een gepaste afstand van 1,5 meter moeten aanhouden om besmetting met virussen zoals het Covid-19 te beperken. Als dat inderdaad meer permanent wordt, zal dat een grote impact hebben op onze samenleving. Zo bieden veel functies en beroepen niet of nauwelijks de mogelijkheid om 1,5 meter afstand te houden. Economen van de Rabobank hebben een schatting gemaakt van de mate waarin het voor de arbeidsmarkt mogelijk is om werk op afstand te doen. Bijvoorbeeld door thuis te werken. 

De conclusie is dat 84% van de banen uitgevoerd kan worden in de 1,5 meter economie. Daarvan werkt op dat moment 46% thuis en 38% buitenshuis. Dit houdt wel in dat nog altijd 16% van de banen lastig uit te voeren is binnen de 1,5-meter-economie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de hospitality, wellness, en dergelijke sectoren.

Voor de banen waar het wel werkt, zal het veel invloed hebben op de manier waarop het werk gedaan wordt. Vergaderingen zullen bijvoorbeeld steeds meer digitaal gaan plaatsvinden. Iedereen vindt nu steeds meer zijn weg in het digitaal communiceren. Dit gaat in de toekomst alleen maar meer gebeuren.  

Conclusie

De digitale wereld biedt zowel kansen als bedreigingen. Het belangrijkste is je eigen uitgangspunt. Door de ontwikkelingen op te pakken als kans, voelt het minder als een dreiging. Wil je met ons sparren over één van de bovenstaande ontwikkelingen, laat dan hieronder een reactie achter.