Dit kan HR doen om Job Crafting makkelijk te maken

Door: F Menthen 10-3-2021

Categorieën
:
Algemeen,
Medewerkers die Job Craften zijn de helft vitaler dan medewerkers die dat niet doen. Daarnaast leveren ze meer kwaliteit, wordt hun toegevoegde waarde duidelijker en weten werkgevers beter dat ze de optimale werknemer hebben gevonden. Leidinggevende die medewerkers stimuleren in hun persoonlijke ontwikkeling en zelfregie hebben 36% vitalere werknemers.

Doel van job Crafting
Het doel hiervan is niet om iedereen alleen maar werk te laten doen wat ze leuk vinden. Het betekent dat jezelf je functie beter vorm geeft, zodat het werk beter aansluit op persoonlijke behoeftes en sterke kanten. Job Crafting gaat uit van de medewerkers zelf, wat leid tot zoveel mogelijk taken die aansluiten bij hun sterke kanten. Dit werk hou je een stuk (je) langer vol. Job Crafting zorgt dus voor duurzaam werk en beter functionerende mensen die gelukkiger en gezonder langer door kunnen werken.

Hoe stimuleer je job crafting?
Met meer energie en plezier naar je werk gaan. Het gebeurd meestal pas echt wanneer medewerkers zelf meer kunnen aanpassen in en aan hun werk. Mensen focussen zich op de taken en onderdelen die ze goed kunnen. Vaak zijn dat ook de onderdelen die ze leuk vinden. Maar Job Crafting is geen kant en klaar recept uit een pakje. Het vraag om veel zelfonderzoek en testen. Wat kan de HR-afdeling doen om Job Crafting te stimuleren bij medewerkers?

Job Crafting gaat uit van de medewerker
De kernvraag is: welke afpecten uit d fucntie kan je veranderen zodat ze beter aansluiten bij de persoonlijke vaardigheden. Dat kunnen hele eenvoudige zaken zijn zoals het bureau anders neerzetten zodat er meer of minder licht op valt, of ruimere werktijden geven. Soms moeten er taken bij en soms moeten er taken af zodat het beter past bij de kerntaken van de functie.

5 stappen naar de optimale baan
Hoe begin je hier mee? Medewerkers moeten zichzelf goed kennen om het werk te herkennen dat ze leuk vinden en van nature goed kunnen. Het vraagt om grondig zelfonderzoek.
Een vijf-stappenplan waar elke medewerker mee kan beginnen:
1. Stel op een top tien op van je taken
2. Orden de taken die het meeste tijd kosten. Zet de taak waar je het meeste tijd aan besteed op 1
3. Geef per taak aan of de tijdbesteding sinds een jaar is toegenomen, afgenomen, gelijk gebleven of nieuw is
4. Ga per taak na of je deze met plezier doet of niet
5. Zijn er nog talenten over die je niet gebruikt?

Door dit stappenplan krijgt de werknemer inzichten waardoor ze in gesprek kunnen gaan met een coach of leidinggevende. Dit gesprek kan leiden tot aanpassingen die het werk weer zinvoller maken.

In vier stappen het persoonlijk profiel aanscherpen:
1. Elke rol kan interessanter worden dor te sleutelen aan de taken. Bijvoorbeeld meer doen wat de werknemer zelf ook leuk vindt. ‘Leuk’ wil niet alleen zeggen waar je plezier aan beleefd, maar ook werk wat goed aansluit bij je persoonlijke vaardigheden.
2. Eén van de manieren om dat te ontdekken is zelfonderzoek, coaching en 360 graden beoordeling. Tijdelijk een andere functie uitoefenen is ook interessant. Daarnaast kun je het werk ook op een andere manier uitoefenen. Kortom: verander het HOE van het werk en je zult meer ontdekken.
3. Hierdoor realiseren collega’s zich dat een taak die zij niet erg spannend vinden, wel heel waardevol voor een collega is. Hierdoor ontstaat taakroulatie, wat medewerker meer voldoening geeft.
4. Tenslotte kan de werkomgeving een aanpassing zijn die het werkplezier weer terug brengt.

Job Crafting op 3 manieren
Volgens deskundige zijn er drie manieren waarop mensen zelf hun functie kunnen aanpassen. Ze kunnen hun taken aanpassen, e samenwerking met collega’s en klanten veranderen en anders leren kijken naar hun eigen werk.
1. Aanpassing van taken: taakcrafting
Taakcrafting is taken schrappen die je echt niet goed kunt of niet met plezier uitvoert. Mits er collega’s zijn die dat wel leuk vinden of goed kunnen, of als het goed is uit te besteden is. Hierdoor kunnen medewerkers zich focussen op taken die ze wel leuk vinden, waar ze goed in zijn of beter in willen worden.
2. Samenwerking: relationeel craften
Wie hiervoor kiest, zoekt meer of juist minder contact met bepaalde klanten of collega’s. Zoals een extraverte boekhouder die meer contact maakte met klanten, omdat hij daar behoefte aan had. Uiteindelijk heeft hij een salesfunctie gekregen. Of een ICT’er met een neus voor nieuws over het bedrijf, werd tijdelijk redacteur van het bedrijfsjournaal.
3. Beeldvorming: cognitief craften
De laatste manier van Job Crafting is om anders te leren kijken naar je taken en werkzaamheden. Het gaat om de waarde en betekenis die je geeft aan het werk. Ook hier helpt het om terug te gaan naar de kern van de functie, of om de kern weer op te zoeken. Waarom wilde je dit werk doen? Het werkgeluk wordt vergroot om stil te staan bij dit soort zaken.

Het werk uitbalanceren
Het is belangrijk om een balans te vinden tussen energiegevers en energieslurpers. Vitale medewerkers die vanuit een goede balans met passie en energie werken, maken het verschil. Vitaliteit heeft immers ook invloed op creativiteit en innovatie.
Al met al heeft Job Crafting ook een nadeel. Wanneer je het optimale takenpakket heeft, is de neiging om fanatiek door te gaan heel groot. Dit kan leiden tot te veel werkstress. De balans moet goed worden bewaakt.