Wat is Google for Jobs en waarom is het belangrijk?

F Menthen 29-5-2020 10:36
Categorieën: Algemeen, Arbeidsmarkt , Recruitment

We kennen het allemaal en kunnen inmiddels niet meer zonder: Google! Google heeft een nieuwe dienst gelanceerd waar je, als je op zoek bent naar personeel, direct mee te maken krijgt: Google for Jobs. Lees verder voor een korte toelichting en tips hoe je er je voordeel mee kunt doen!

Google is de grootste zoekmachine van de wereld. Zo heeft Google op alle apparaten wereldwijd een aandeel van 94,15%. De opvolger heeft een aandeel van 4,70%. Het mag dus wel duidelijk zijn dat Google een sterke machtspositie heeft gecreëerd voor zichzelf. Het is zelfs zo erg dat we Google ondertussen gebruiken als werkwoord: ‘Ik heb het gegoogled’ of ‘als je het niet weet moet je even googelen’. Je zou bijna vergeten dat er nog andere zoekmachines zijn. Google wil deze monopoliepositie vasthouden. Dat kan alleen door ervoor te zorgen dat mensen de meest relevante resultaten terugkrijgen wanneer ze iets opzoeken.  

Daarvoor lanceren ze meer en meer extra onderdelen die voor specifieke zoektochten betere resultaten opleveren. 

Zo kun je apart zoeken in Google maps, Google afbeeldingen, video’s, shopping en nieuws. Om ervoor te zorgen dat je écht goed gevonden wordt, hebben veel bedrijven ook te maken met het businessmodel van Google: advertenties verkopen.  

Dit zie je terug in de Google advertenties, boven de zoekresultaten, en bij Google shopping. Dit is het advertentiekanaal van Google wanneer je op zoek bent naar een specifiek product. 

Het enige waar Google nog geen platform voor bood was voor werkzoekenden. Waar begin je met zoeken als werkzoekende? Je hebt de verschillende vacaturebanken, websites van detacheringsbureaus, websites van organisaties zelf, LinkedIn, Facebook, en nog veel meer. Google wil het voor werkzoekenden makkelijker maken om relevante vacatures te zoeken door middel van hun algoritme.  

Dat doet de search engine door de al aanwezige data en zoektechnologieën van Google Search specifiek in te zetten bij het tonen van vacatures. Ze noemen dit Google for Jobs. Met Google for Jobs worden banen getoond die aansluiten bij de wensen van de zoeker. Eerder vertoond zoekgedrag, locatie en demografische kenmerken worden meegenomen bij de bepaling van vacatures. Ook kan de zoeker zelf filteren op talloze zaken zoals type contract en branche. 

Google for Jobs: Het verschil met jobboards 

Google zoekt niet alleen naar de meest relevante vacatures op basis van jouw zoektermen. Google for Jobs gaat verder. Google kijkt inhoudelijk naar de vacaturetekst. Het is dus van belang dat de inhoud, en daarmee de kwaliteit, van de vacature op orde is. Dat de kwaliteit van de vacaturetekst meetelt, is het grootste verschil met andere vacaturebanken. Of de vacaturetekst van goede kwaliteit is, bepaalt Google onder andere door de gemiddelde tijd bij te houden dat iemand op de vacaturepagina blijft. Ook houdt de Google search engine bij hoe vaak er wordt doorgeklikt. Wordt er snel weggeklikt, dan ervaart Google for Jobs dit als een signaal dat de tekst onvoldoende aansluit bij de zoekopdracht en/of dat de tekst niet aantrekkelijk geschreven is. De positie van de vacature daalt dan in toekomstige zoekresultaten. 

Wat is een goede vacaturetekst volgens Google? 

Realiseer je dat Google werkt volgens een zoekmachine algoritme. De Google bot (een stukje software) scant elke pagina om de inhoud daarvan te beoordelen. De bot kijkt daarbij naar specifieke pagina-elementen om te beoordelen of de pagina bestaat, en voor welke zoekwoorden deze relevant is. Hierbij geldt natuurlijk dat hoe makkelijker jij het de google bot maakt om jouw pagina te lezen, des te hoger je in de zoekresultaten komt.  

Het is dus niet alleen belangrijk om een goede tekst te schrijven. Het is minstens zo belangrijk om ervoor te zorgen dat de Google bot snapt dat je een goede vacaturetekst hebt. De elementen die daarbij belangrijk zijn, bespreken we een voor een hieronder. Een aantal daarvan lijken in eerste instantie heel technisch, maar dat valt best mee. 

  1. Pagina -> Maak voor elke vacature een aparte pagina. Zorg ervoor dat je uit de URL van de pagina kunt herleiden dat het om een vacature gaat, en benoem daarin de functie. 
  2. Metatags -> Dit heet ook wel de ‘rich snippet’. Dit zijn elementen van de pagina die de Google bot gebruikt om de kwaliteit van de pagina te beoordelen. Zorg ervoor dat deze elementen zorgvuldig benoemd staan op de vacaturepagina. Denk hierbij aan: de functie, regio of plaatsen en de salarisindicatie. 
  3. Pagina-indeling -> Zorg voor een heldere pagina-indeling. Maak tussenkopjes in je tekst en zorg dat deze aansluiten op de inhoud. Zorg ervoor dat deze tussenkopjes ook als zodanig benoemd staan. Daarmee bedoelen we: dat deze als “header” gemarkeerd zijn in de tekst. Tekst die als (tussen)kop gemarkeerd zijn, “leest” Google als belangrijke informatie.  
  4. Beeldmateriaal -> Maak gebruik van foto’s en video's om je vacature extra aantrekkelijk te maken. Wanneer je de video op Youtube plaatst met een duidelijke omschrijving en de juiste “tags”, kun je deze ook inzetten om je bekendheid als werkgever te vergroten. Google waardeert een pagina met video content meer en plaatst deze hoger in de zoekresultaten, maak daar dan ook gebruik van.  
  5. Goed leesbaar -> Zorg dat de tekst past bij jullie bedrijfscultuur en de functie. Je doelstelling moet niet zijn zoveel mogelijk kandidaten te vinden, maar de juiste kandidaat. Als jullie een informele cultuur hebben, tutoyeer dan ook in de tekst. Laat de collega’s op de afdeling helpen bij het schrijven van de vacaturetekst zodat deze de dagelijkse praktijk weergeeft. De algoritmes van Google worden steeds slimmer en kunnen ook de leesbaarheid van de tekst beoordelen. Zorg er ook voor dat de vacature ook op de website volledig in tekst wordt weergegeven in plaats van als een afbeelding of een pdf. Google kan de tekst in een afbeelding niet lezen en zal deze dus ook niet meenemen in de beoordeling. 

Online recruitmentmarkt 

Online kandidaten werven wordt steeds moeilijker zonder toegang tot jobboards of recruitment software. Het is al lang niet meer voldoende om een vacature alleen op je website te plaatsen. Die valt niet meer op tussen alle andere vacatures. Gebruik daarom speciale recruitmentsoftware die de vacaturetekst op deze jobboards plaatst, een aparte “werkenbij” website bijhoudt en waarin je een kandidatendatabase kan bijhouden.  

Volgens het laatste overzicht van Capterra zijn er 43 verschillende softwarepakketten met Nederlandse ondersteuning beschikbaar. De kosten voor deze software zijn al gauw € 1.500 op jaarbasis. Daar blijft het natuurlijk niet bij. Je moet er iemand in trainen en diegene moet het pakket dagelijks bijhouden wanneer er een vacature open staat.  Voor enkele vacatures op jaarbasis is deze investering niet rendabel.  

Een alternatief is om de hulp in te roepen van een gespecialiseerd detacheringsbureau om je te helpen. Ja, dat klinkt als een verkooppraatje op een blog van een detacheringsbureau. En toch, wanneer je sceptisch bent, neem eens vrijblijvend contact met ons op. Ik denk dat onze hulp inroepen nog wel eens kan meevallen wanneer je alle kosten om het zelfstandig te doen meerekent. 

Deze post is onderdeel van ons beeld op de trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor 2020. Klik hier voor meer informatie.

Je kunt alleen op dit artikel reageren indien je bent ingelogd
Nieuwsgierig geworden of behoefte aan meer informatie?

Plan hier uw gratis consult

The Admin People B.V. gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses. Meer weten?
Close